Hvorfor jeg har skinnsofa. På tide å endre fokus?
February 26th, 2010 by Hilde ChristinaSå flere har kommentert at jeg jo har en sofa som er laget av dyr. Og jeg forstår behovet for å ta meg, spesielt etter Zaloflaskens Mysterie. Jeg mener, det kan jo hende at jeg faktisk er en dobbeltmoralsk bitch.
Og ikke gidd å legg igjen “Det var faktisk bare et spørsmål ass!” kommentarer om du var en av de som satte spørsmålstegn ved min nye herlighet med nick ‘anonym’, for hadde du vært oppriktig interessert i svaret hadde du nok turt å gi meg en kommentar med en identitet. Om du er en av de som faktisk bare sitter på rumpa og ikke løfter en finger for dyrevelferd, da kan du også holde munn. Å pirke på meg uten å gjøre noe selv, det er dobbeltmoralsk og kvalmt…eller hur?
Uansett, jeg er motstander av dyretesting, jeg er motstander av pels, jeg er motstander av matindustri hvor dyr lider. Dyr + lidelse = stikkordet her.
Jeg er ikke vegetarianer, ei heller mener jeg at alle bør bli det for å skåne alle dyrs liv. Jeg brenner ikke skinnstøvler og jeg mener ikke at skinnsofa er feil.
Om industrien hadde vært slik at et dyr ble drept kun for skinnet skyld, greit, da er jeg enig i at det er feil og hadde det vært slik hadde jeg gått for stoffsofa. Men om skinnet til et dyr brukes til en sofa, når dyret skal slaktes for matproduksjon uansett, da er jeg ikke motstander av det.
Elly ga en god kommentar under sofakonkurransen min:
Jeg har vært på Ekornes sine fabrikker selv og sett alle kuskinnene og hvordan de kutter de til. Ble fortalt at skinnet kommer fra dyr som ble slaktet for kjøttet.
Å være nazi på å unngå skinn i alt er ganske annerledes enn å være mot dyretesting også.
For dere som tenker at pels og skinnsofa er det samme… Vel, jeg er ikke enig. En pelskåpe kjøpes som regel fordi pels er “pent”. Det kjøpes også av mennesker som trenger briller, for pels er urstygt. Pels er statussymbol i noen menneskers ødelagte hode og få kjøper pels fordi det gir varme.
Jeg kjøper ikke skinnsofa fordi jeg synes det er så fantastisk kult eller fint, faktisk er skinnsofa teit fordi man sklir og det er klamt. Skinnsofaen har jeg kjøpt fordi jeg har dalmatiner. La oss bare si at jeg nå har skjønt at skinnsofa er et must når man har et dyr som røyter som ei jojo, samtidig som det liker å sløve i sofaen vinter, sommer, høst og vår.
Hvorfor har jeg Spot i sofaen, you ask? Du hadde ikke hatt sønnen din sittende på gulvet du heller, så det er ren logikk.
Okay, avsporing.
Jeg har altså ikke gått over på den mørke siden enda og dere søte små som overvåker mitt minste steg (ja, jeg tror faktisk noen av dere gjør det..no offence), slapp av og bruk heller energien på å joine DB, donere penger til PETA eller Dyrebeskyttelsen, eller gjør en forskjell selv!
Det er synd å si at de som liker å klage på meg, de gjør ikke en cm selv. Og nei, å kun poste linker til PETA på Facebookveggen sin, det er ikke å gjøre spesielt mye.
Det blir rett og slett for dumt! Få hodet opp av jorda, få fokuset
vekk fra meg og gjør en forskjell du også. Jeg kan ikke redde verden, men jeg kan gjøre min del og du kan gjøre din. Uten å høre for innbilsk ut, jeg føler jeg gjør min del ved å donere penger i hytt og pine og ikke minst starte DB for å få flere til å kutte produkter testet på dyr.
For all del, jeg tar det som et kompliment at noen bruker tiden sin på å bry seg med meg og mitt hele tiden, men come on!
Og nei, jeg kommer ikke til å forklare meg hver gang en eller annen nisse ser en klorflaske i leiligheten min eller ser meg studere ingredienser på et produkt fra L’Oreal på VITA, men iblant føler jeg for å forklare, rett og slett bare for å si ha-ha, bedre lykke neste gang.
Var det bitchy….? Jaja. Det er jo helg.







Vel, en liten kommentar ang. pelskåpe, jeg vet ikke riktig om det kan kalles pelskåpe. Men jeg har en lang kåpe laget av sau, og har absolutt ikke noe problem med å bruke den, siden man tross alt bruke ALT på sauen, fra topp til tå så og si. Så jeg har ikke noe problemer med å bruke den, men, om det hadde vært en minkåpe, så hadde det vært en hel sak.
[Reply]
Hilde Christina Reply:
February 26th, 2010 at 20:58
Sauen har ull, minken har pels
[Reply]
Må innrømme at jeg hadde et blondt øyeblikk og ikke var sikker på hva som var hva! Men, så lenge sofaen din ikke er lagd av mink eller noe, kunne jeg ikke brydd meg mindre egentlig om hva du sitter på
[Reply]
Hilde Christina Reply:
February 26th, 2010 at 21:08
Det er fordi du har et liv KK, haha
No offence til de som bryr seg…. men sukk og stønn, så lei jeg er.
[Reply]
Mennesker som sitter og bare snakker om dyrevelserd og ikke gjør en drit selv burde holde skjeft, men de som faktisk bidrar med en god del må få lov til å si noe.
Vi må alle bidra med det vi kan,og det er bra at du bidrar med det du kan.
Og jeg kommenterte innlegget ditt for at jeg leser bloggen din hver dag,og akkurat dette inlegget om en skinnsofa vekket min oppmerksomhet siden mye i bloggen din dreier seg om produkter som er dyrevenlige.
Jeg støtter dyrebeskyttelsen og WWF og er vegetarianer, og unngår ting laget av dyr.
Skulle bare ønske at flere brydde seg om dyr som blir mishandlet og drept.
[Reply]
Hilde Christina Reply:
February 26th, 2010 at 21:15
Kathy: Det er jo ikke snakk om mishandling her! Du vet selv at kommentaren du la igjen ikke var spesielt koselig og jeg blir sinnsykt sint av at lesere som deg skal hakke og hakke og hakke, når jeg faktisk gjør min del! Jeg bruker enormt mye tid på dyr, dyretesting osv osv, så det at mennesker som deg (ja, jeg sa det igjen!) dukker opp og pirker på meg, det er unødvendig. Jeg skal vedde lillefingeren min på at du ikke gjør alt som står i din makt for å stoppe dyretesting eller mishandling, så med mindre du er 100% feilfri selv, lukk munnen din. Eller.. fingrene dine, haha.
[Reply]
Jeg synes det er bra vi bruker skinnet jeg…
Da bruker vi hele dyret, og skåner miljøet for mer fuskeskinn som må kastes etter noen år fordi det er utbukt, mens skinn kan vare i flere tiår.
[Reply]
WEE, jeg blir helt hyper av å ha nett og kan lese denne bloggen igjen, weeee weeee weeee!
Og mongo at folk gidder å tå opp sånt, kjenner meg sykt godt igjen. Hver gang jeg snakker mot pelsproduksjon og sånt kommer alltid kommentarer som “OMG, du har jo skinnjakke, så du har ingenting du skulle sagt!” Gud og Jesus!
[Reply]
Helt enig; man må se på hvor ting faktisk kommer fra. Skinn er ikke alltid skinn, for å si det slik
men som en kommentar til det du skriver: selv har jeg faktisk en liten pelskrage som jeg bruker av og til, fordi den er: 1) arvet av en eldgammel grandtante og 2) skutt i skogen hjemme, fordi rev var “skadedyr” for dem den gangen, og 3) den er sykt varm. faktisk. og 4) alternativet er at den ligger og råtner på loftet, noe som ikke gangner noen. jeg ville aldri kjøpt en ny pelskåpe om den så ble kastet etter meg, men jeg synes det er veldig morsomt å få sinte blikk fra fjortiser i uggs når jeg går med kragen min. gå og plastre sammen den stakkars sauen som ble maltraktert for skoene dine før du tenker på andre. litt i samme gata, det jeg prøver å si er iallefall at folk må da være glad for at du i det hele tatt gjør noe, istedet for å være sinte for det (de tror) du ikke gjør. de burde gå og angripe ida wullf eller noe istedet!
[Reply]
Synd med slike trangsynte folk! Sjølv er eg veldig einig i dine synspunkt. Og så vil eg berre sei takk for at du og bloggen din har gjort meg så bevisst på korleis ein kan gjere verda (eller i det minste seg sjølv…) bedre ved å vere bevisst på å kutte vekk produkt som er både elendige for huda òg dyretesta. Garnier og Max Factor kjem ikkje i nær min hud for å seie det slik. You go!
[Reply]
Jeg gjør min del. Og nei, er ikke 100% feilfri. Og vhis jeg ikke gjør nok,det er fordi jeg ikke har nok penger.
Sint er jeg ikke,og ikke alle kommentarer skal være koselige. Og jeg har jo ikke “angrepet ” deg! Syns jeg kaster bort tiden her.
Lykke til!
Og forresten, det er utrolig barnslig av deg å reagere på den måten.
Grow up.
[Reply]
Hilde Christina Reply:
February 26th, 2010 at 21:32
Kathy: Du har ikke angrepet meg? Wow, du må lære deg å lese din egen tekst. Du er ikke feilfri, nei, da synes jeg ikke du skal kritisere andre heller. Grow up? Ja for hjelpes, det var ikke barnslig overhodet!
Lykke til du også, blokk og farvel.
Anne: Er enig med deg. Det finnes mange unntak og jeg forstår godt at om man arver en kåpe etter et familiemedlem, så ønsker man ikke å kaste den. Jeg tenker heller på fruer som bruker mange, maaaange tusen på stygg”fine” kåper, bare fordi det er status lizzzom. Grøss.
[Reply]
Så lenge sofaen din ikke er av slangeskinn, det er faen meg brutal behandling. De blir snittet opp levende! Så slangesko/vesker er både grusomt og harry, selv har jeg lemsket skinnsofa, ikke fordi jeg tenkte at herregud det er skinn, men fordi den kosta bare 3000 på jysk
Flott at Ekornes bruker skinn fra slakt o.l, det er usammenlignbart med pels og skinn og ikke så dobbeltmoralsk! Man kommer ikke unna matindustrien, det er ikke overfladisk på samme måte som pels og slange/reptilskinn
[Reply]
Hilde Christina Reply:
February 26th, 2010 at 21:35
Hehehehe jeg ser for meg en sofa av slangeskinn. EEEW!
[Reply]
Kjempefin blogg Hilde Christina! Rart at folk skal kritisiere så helt vanvittig. Du har et kjempefint fokus på bloggen din og du har nok lært vanvittig mye flott bort.
Ha en fin helg!
[Reply]
det hadde sett så syyyykt tacky ut
[Reply]
Skjønner ikke at du gidder å svare engang jeg! Folk burde jo greie å tenke selv. Det er en vesentlig forskjell på pels og en skinnsofa da, kyr blir ikke stuet sammen i små bur for å produsere skinn, men mink og rev blir oppdrettet kun med det formål å produsere pels, med de store lidelsene det medfører for de stakkars dyra. Skinnmøbler blir laget av dyr som allerede er slaktet! Jeg har skinnsofa selv, nettopp fordi jeg har to hunder som elsker å ligge i sofaen. Men jeg spiser minimalt med kjøtt, kjøper ikke pels og dyretestede produkter å jeg er medlem i dyrebeskyttelsen og gir penger når jeg har råd. Kos deg i den nye sofaen din du HC
[Reply]
Hilde Christina Reply:
February 26th, 2010 at 21:57
Jeg er enig Linda, jeg skjønner ikke at jeg gidder jeg hell
Men blir provosert, så da er det sikkert bedre at de får en forklaring de kan sitte og ruge på, fremfor å lage ladida historier i sitt eget hode. Men takk, hotSpot og jeg koser oss i den foreløpige navnløse saken! 
[Reply]
“Hvorfor har jeg Spot i sofaen, you ask? Du hadde ikke hatt sønnen din sittende på gulvet du heller, så det er ren logikk.” <—— Mhm!

[Reply]
Flisespikkeri, som min mor ville kalt det!

Kjære trangsynte lesere; hvis dere ikke har noe pent å si så er det faktisk bedre å holde kjeft!
Som Linda sa; kos deg i sofaen din du HC
[Reply]
HVER gang jeg prøver å snakke om dyretesting til noen ikke-så-forståelige venninner skal de alltid peke på at jeg eier ett par skinnstøvletter, at jeg har skinnsofa og at jeg ennå spiser kylling. Annoying!
[Reply]
Hilde Christina Reply:
February 26th, 2010 at 22:12
Hana: Mens de selv ikke har gitt en krone til Dyrebeskyttelsen EVER, spiser kjøtt hver dag og vet ikke at å bruke MaxFactor er en dårlig idè. MEH.
[Reply]
Synes faktisk det er litt mer brutalt å nekte en hund tilgang til sofaen enn å bruke skinnet til en død ku for å lage sofaen!!
Ellers kan æ gjerne skaffe meg en stoff sofa hvis de som klager på skinn kommer å støvsuger og tørker vekk siggel hver dag
[Reply]
Heh.. det var sånn ca alt jeg hadde å si. Utrolig hva folk gidder å henge seg opp i, og hvordan 2+2 kan bli 5.
Jeg har tenkt å fortsette å mene at dyretesting er en uting OG kose meg med vinterkåpa mi som er laget av saueskinn. (eller sauseskinn, som jeg skrev først) Kos deg med sofaen HC.
[Reply]
Dette innlegget var interessant! Er selvfølgelig enig i det du skriver, er sykt irriterende med mennesker som tror de er så jævla perfekte selv og skal påpeke alle “feilene” andre gjør. Du gjør mye for dyrs rettigheter Hilde, litt derfor jeg digger deg også!

Og hvis du gadd å lese alt, takk for at du ville høre på mine confessions. 

Det er faktisk bedre at skinnet blir brukt til noe når dyret allikevel har blitt til mat.
Jeg prøver så godt jeg kan å unngå skinn selv, det skal sies. Men nå er jeg også pescetarianer, og liker ikke at dyr lever kun for å slaktes. Men jeg vet godt at det er utenkelig for folk flest å leve uten kjøtt, så jeg er ikke sint på alle som spiser kjøtt. Hehe.
Men opplever ofte at folk skal minne meg på mine feil også. F.eks. da jeg snakket om at jeg var imot alt som har med pels å gjøre med noen folk en dag og hun ene sa “kjære deg, du har jo skinnsko på deg!”. Og jeg bare “whaat?” Visste ikke at det var skinn engang, for det stod ikke noe om det på merkelappen, det hang ikke sånn skinnsak på, og etter litt nøyere studering fant vi ut at det mest sannsynlig er fake. Men jeg vet jeg har et par skinnstøvletter som aldri brukes. Og jeg orker faktisk ikke å spørre og grave hver eneste gang jeg kjøper meg et par sko. Det er liksom nok at jeg leser bakpå hver eneste matvare i butikker for å unngå dyregroteskhet (og gluten.) og styrer unna alt som kan ligne på pels. Jeg føler meg som en freak. Og jeg fryser faktisk på føttene nesten hver dag hele vinteren, fordi jeg aldri finner varme nok sko. Hadde nok gått i uggs om de var falske, siden alle sier de er sååå gode, selv om de er stygge, men hadde faktisk vært deilig å ikke fryse.
Og samme med fisk. Ja, jeg spiser fisk, dessverre. Det liker folk å påpeke når jeg ikke spiser andre dyr. Føler jeg bruker mye tid, energi og penger på dyrs rettigheter, derfor er det kjipt med de menneskene som på død og liv skal rakke ned på det. Men det er jo uansett verdt det.
Hadde også en venninne som mente jeg var ekstrem og dum som satte dyrene så høyt. For hvis, merk deg hvis, hun skulle brydd seg om noe i verden så skulle det vært barnearbeid.
Glad vi er flere som tenker på de uskyldige dyrene jeg, virkelig.
Sorry lang kommentar, måtte bare få det ut…
Ha en fin helg!
[Reply]
Hilde Christina Reply:
February 26th, 2010 at 23:24
Jeg gadd å lese!
Og er helt enig. Bryr man seg om dyr, da får man kommentarer på at man ikke er nok imot barnearbeid. Folk blir aaaaaaaldri fornøyde!!!!
[Reply]
Liker forresten dette uttrykket ganske godt: “how about a nice big cup of shut the fuck up?” Låner det nok en dag. =p
[Reply]
Er det mange som kjempe mot barnearbeid vrs dyrs rettigheter? Noen må kjempe dyrene sin sak og når det er et flusst som kjemper barna sin sak. Synd Ida Bethina ikke spør i butikken hvor det kommer fra, det å vise butikkene at dette faktisk er noe forbrukerne bryr seg om kan jo være et lite dytt i riktig retning. Så lenge skinnet ikke kommer fra Kina, de har jo ingen lov overhodet at all når det kommer til dyr, skinn what so ever. Det med kjøtt er jo så vanskelig, det er jo forferdelig at de står mesteparten av året i små båser med støtstang over seg og minimalt av med bevegelsesmuligheter i mørket og får samme høyet å spise hver dag, og ikke dagslys bortsett fra de få mnd de kan stå ute på sommerstid. Samme med høns, at de ikke får hakke fritt i jord og er i store fjøs med støpt asfalt under seg… for ikke å snakke om transporten de skal gjennom, titalls timer uten mulighet til å snu seg, legge seg eller strekke seg, ikke tilgang på mat eller vann, det er forferdelig. Men hva er alternativene? Vegetarianer? Det er jo mer protest enn livsstil og det vises ikke i de store statistikkene… Hadde f.eks Dyregård AS hatt himmelriket for dyrene hadde vi jo selvsagt valgt deres kjøtt og skinn framfor alt annet, men når det ikke er det må vi handle etter beste evne, dvs heller kjøpe fra f.eks Ekornes og unngå Kinesisk skinn… Da må vi bare være så fornuftig som vi kan være
[Reply]
Jeg har både skaller(tøffelliknende vintersko) laget av reinskinn og selskinnssko og skinnbelter selv om jeg er i mot pelsindustri og dyretesting. Det er rett og slett ingenting annet som er varmt nok i Finnmark. Så lenge matindustrien(og i tilfellet med selskinnskoene; skadedyrbekjempelse, for ja, sel er et skadedyr noen steder) krever at dyr slaktes, så syns jeg det er verre å kaste deler av dyret som kan brukes. Man må velge hvilke kamper man vil ta, og noen ting må man la være å gjøre eller gjøre halvveis for at man skal nå i mål med de tingene man anser som viktigst.
[Reply]
Telma: Det kreves ikke at uerfarne skyttere skal øvelsesskyte på selunger flere hundre meter fra isen for å øve seg på å skyte? Det er heller ikke krevd at de skal skadeskyte slik at flesteparten legger seg ned skadd for å late som om de er døde, eller rømmer ned i vannet under isen skadeskutt og må leve resten av livet med kuleskudd og sår… Ofte må det 4 skudd og enda mer til før de er døde, da er de blitt skutt i baken, siden, ved ørene, i øyet o.l før det dødelige skuddet endelig treffer.
Skal de drepes siden de er skadedyr (greit… eller, hvem er det som skal få avgjøre hva som er skadedyr? Er det noen som er “skadedyr” så er det vi menneskene som ødelegget dyreliv, planteliv og miljø og alt som er å ødelegge på denne jord, men siden vi har makt over dyrene lar vi oss tro at vi kan bestemme hva som er skadedyr og ikke, synd men sant… sorry, avsporer litt jeg og ser jeg!)
Skal de først drepes, gjør det med litt prinsipp i bakhodet da, plis… Og skinnbelter? Er det nødvendig for å holde varmen i finnmark?
[Reply]
Om du hinter til meg på noen måte her, må jeg beklage. Jeg forstår det ble misforstått, og jeg skrev vel i farten. Men det var helt ærlig bare ett spørsmål, basert på nyskjerrighet. Jeg har ikke satt meg inn i hvordan en skinnsofa lages, vet bare at den er av skinn. Har aldri hatt interesse av å eie noe slik, nettopp fordi den er klam og ekkel å sitte i. Derfor den manglende interessen for å vite noe om hvordan den lages.
Det var ikke meningen å peke fing, eller rakke ned eller påpeke feil hos andre i det hele tatt.
[Reply]
Hilde Christina Reply:
February 27th, 2010 at 01:21
Var ikke deg jeg siktet til Maya
No worries.
[Reply]
og btw: jeg bruker heller to par ullsokker, oversized tøffler og teiper de inn i poser enn å kjøpe selskinnsko for å holde føttene mine varme og tørre…
[Reply]
Alle kan ikke gjøre alt, og man får velge sine kamper. Jeg støtter DB og FOD og prøver å være så dyrevennlig i mine valg når det kommer til sminke o.l. som mulig, og da får det heller være at jeg ikke også hiver meg over Redd Barna-ververne på gatene her i Trondheim, og tigger dem om å la meg få skrive meg opp som bidragsyter.
(Jeg har forøvrig støttet både dem og Leger uten grenser tidligere, så jeg har ikke det spor av dårlig samvittighet for at jeg nå prioriterer dyrevern. Alle kan uansett ikke støtte alt som sagt!).
Nei, fortsett som du gjør HC, og drit i de som hakker. Spesielt om de selv ikke løfter en finger for å gjøre en forskjell.
[Reply]
Marita… Når var du sist i et fjøs?
Og vet du hvor mye pes det ert for å få jaktlisens? Omtrent som å få lappen.
Du må slutte å tro blindt alt Peta sier…
[Reply]
DIVA: Par år, men er daglig på internett:
http://www.aftenposten.no/helse/article3390012.ece
http://www.google.no/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=4&ved=0CBwQFjAD&url=http%3A%2F%2Fwww.mamut.net%2Fanitathoen%2Fh%25C3%25B8nsehus.doc&ei=zQxFS9i1DtLI-QbytKCvCg&usg=AFQjCNHzP8lWYmOtxiINlQsyJ-6VDIW9gA&sig2=ptVjKndkeCcLFDyjETkWUg
Pes ja! Fire kveldskurs, noen skytetimer og en eksamen?
Er det vanskelig å få jaktlisens så er det ikke meningen at man skal skyte, er det pes med å få lappen er det ikke meningen man skal sitte bak et ratt heller!
[Reply]
+
http://www.dyrsrettigheter.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=1008
[Reply]
Marita: Jeg støtter absolutt ikke at uerfarne skyttere skal bruke levende dyr til blinktrening, og jeg tviler veldig sterkt på at det er tilfelle for majoriteten av jegere i Norge og Norden. Idioter er det over alt, og en passende løsning hadde vært å tvunget de til å bruke hverandre til blinktrening sammen med andre dyremishandlere.
Hadde kuer og seler hatt mulighet og intelligens til å vurdere hva som er skadedyr eller ikke, så hadde jeg syntes at de skulle få være med å bestemme, men fakta er at de ikke har det. Jeg er absolutt ikke blind for at mennesker selv ødelegger økosystemet og den naturlige ordenen, og er skeptisk til å “beskjære bestander”, men man må kunne være realistisk og for meg er det prinsippet. Vi ødelegger, ja, men vi kan også vurdere hva som kommer til å snu den negative utviklingen basert på erfaring og evnen til å planlegge. Seler har en enorm apetitt og hvis det blir for mange av de, så er det DE som ødelegger for de menneskene som prøver å sørge for bærekraftig utnyttelse av havressursene. For mange seler ødelegger balansen i havet like mye som for eksempel for mange kongekrabber. Forskjellen er at seler er søte, og mennesker vurderer dyrs verdi utifra hvor søte de er.
At “bærekraftig utnyttelse av ressurser” også er et menneskeskapt konsept sammen med tanken om at mennesker skal “herske over dyr” syns jeg beveger seg over på en annen diskusjon.
Om du ikke vil bruke selskinnssko er jo det helt opp til deg. Jeg skal ikke tvinge deg, men jeg tenker at jeg heller vil spare miljøet ved å kjøpe et par sko som jeg kan bruke i ti-femten år og ikke ha frostskader på tærne enn å kjøpe nye sko annenhvert år som ikke er like gode. Når det er sagt, så er det sånn at om jeg finner en type sko som er like god kvalitet på som ikke er laget av skinn, så er det en selvfølge for meg at jeg kommer til å kjøpe de i stedet for nye selskinnssko.
Og skinnbelter må til i Finnmark for å holde boblebuksene oppe
Nei, men det var nevnt i innleggene over, og jeg har to skinnbelter også.
[Reply]
Hei !
Jeg synes denne artikkelen som Marita linker til er veldig bra og realistisk . Det er faktisk sånn det er . Jeg kommer selv fra gård , og har jobbet som avløser rundt om i mange forskjellige fjøs . Jeg kan med en gang si at det er deprimerende , noen har det litt bedre enn andre , men jevnt over er det ikke så bra . Vil kansje si at ku fjøs / storfe/melke produksjon , og grise fjøs er verst , alså har kuene og grisene det hakket verre enn sau. ( kjenner ikke til kylling produksjon, men vet at den også er grusom ) På gården hvor jeg kommer fra har vi sau , de står inne nesten hele året og ligger hardt, og har det trangt , alt i alt ikke spesielt lystig . Sauene er ikke spesielt sunne lenger , og klarer seg ikke så godt under fødslene , de trenger da mye hjelp , dette er pga at det blir brukt for store værer , og at sauene er i for dårlig form ,pga at de står for mye stille , de blir også ofte overforet, og blir da altfor feite , som igjen fører til for store lam og vanskelige fødsler. Under lamminga er det altid mye tragisk som skjer , stakkars sauer sier jeg. I storfe bransjen er det enda verre , de klare heller ikke å føde selv lenger pga grotesk avl , kalvene er altfor store , og det er ikkje uvanlig at di må dras ut med vinsj og traktor . kuene står bindt og får ikke bedøvelse , det er temmelig brutalt . , det ender ofte med store skader på på både ku og kalv. Godt råd til alle : hvis dere vil spise kjøtt så spis økologisk , og vilt , og vill fisk . det gjør jeg . er sunnere også .
Ellers vil jeg si til deg Hilde Christina at du gjør en kjempe jobb . det er også helt utrolig at folk gidder å legge igjen så mye negative kommentar hos deg som faktisk gjør så mye , du må ikke bry deg om det .
[Reply]
Helt enig med deg Hilde
Jeg hadde ikke vært mot pels heller jeg, om dyrene hadde hatt et godt og fritt liv og kjøttet hadde blitt spist.
Ingen kan gjøre alt, men alle kan gjøre litt! Jeg har bytta fra diorshow til YSL nå er kjempefornøyd!!
Sofan var fiiiiiiin forresten, gratulerer med ny sofa!
[Reply]
Jeg synes alle må finne ut selv hvor de vil sette sin grense for hva de synes er ok å bruke av dyreprodukter. Man trenger ikke å bli ekstrem.
Men å bruke pels, eller støtte dyretesting, det er å si ja til tortur. Å benytte seg av skinn som et biprodukt fra matvareindustrien blir noe helt annet, hvorfor kaste skinnet?
Når det er sagt har nok ikke kuene folk har på middagstallerkenen sin hatt et godt liv..
Og SELVFØLGELIG mål ungen få ligge i sofan!
[Reply]
Jeg må bare si en ting, litt utenom. Et råd
Jeg sluttet å spise dyr og fugl for to år siden. Jeg spiser bare vegetar og sjømat. Ikke fisk fra oppdrett.
Og det kan virkelig anbefales.
Om så bare for egoistiske grunner, kan jeg garantere at man føler seg mye bedre av et slikt kosthold. Fordøyelsen og den generelle dagsformen blir mye bedre av et slikt kosthold, man føler seg lettere og mer energisk.
Og enda et pluss, man holder seg slank.
Jeg tror kjøttspising er roten til mye ondt når det gjelder kroppene våre.
[Reply]
Hahaha, jeg lo så fælt av det bildet du har putta i innlegget her, fantastisk
Men ja, tragisk at folk skal bry seg med sånt egentlig. syns du er superflink jeg, all cred til deg
God helg!
[Reply]
Å fy f…
De artikklene er bullshit!
Vi har mattilsynet på døra 4 ganger i året, hadde det sett slik tu, hadde vi blitt stengt ned, og anmeldt for dyreplageri på dagen.
I mine 18 år i landbruket, har jeg ALDRI sett et slikt fjøs!
Dere linker til SVENSK artikkel. Norge er ca 14 ganger strengere!
Og den artikkelen om norske husdyr? Det er MANGE år siden vi kunne katsrere smågris uten bedøvelse. Det dyrevernsidioter ikke skjønner er hvor stor skade dyrene tar av bedøvelsen vi er pliktige til å gi dem. Er det ikke bedre at vi kastrere dem, enn av vi dreper dem fordi vi ikke kan bruke dem?
Og man kan ikke behandle griser så dårlig. Da får man stressgris. stressgris kastes, og er uspiselig.
Jeg tror ikke noe på at noen av dere har satt et ben inne i et godkjent fjøs de siste ti årene.
[Reply]
HEK, kuene man putter på middagstallerkenen sin, om den er oppvokst i norge, har sovet på enger og madtrasser, de har mest sansynelig hatt det strålende.
[Reply]
Nei dette må du ikke gidde å bruke energi på, som sagt tidligere, kos deg i sofaen din du
Et menneske kan jo nesten ikke redde hele verden
[Reply]
Jeg spiser ikke kjøtt, og det finnes alltid de menneskene som i stedet for å si at det er bra at jeg ikke gjør det, heller kritiserer meg for at jeg spiser fisk. Herregud, det blir så latterlig fokus. (Og selv spiser de både kjøtt og fisk og driter langt i å gjøre noe for dyrs velferd). Cred til de som faktisk prøver å gjøre noe, det er mye bedre enn ingenting, og ingen kan være helt perfekt. Hva med å fokusere på det som faktisk er bra, og feie for sin egen j**** dør.
Du gjør masse for å få mennesker til å bli mer bevisst på testing på dyr, og det er en fantastisk ting. De som rakker ned på deg er idioter. Det vet både du og jeg, og alle andre normale mennesker.
[Reply]
Diva Grotesque: Du virker et godt stykke under gjennomsnittet reflektert så jeg velger å oversi de latterlige utsagnene dine.
[Reply]
Jeg skal printe ut dette innlegget og gi det videre hver gang jeg maa ha den diskusjonen med noen. Det blir noe a la diskusjonen jeg maa ta hver gang noen spor hvorfor jeg stotter dyrebeskyttelsen og ikke feks Rode Kors. Jeez. Til en viss grad er vi alle “hyklere”, men man maa faa lov til aa velge SINE hjertesaker.
Love you, lille kanelbolle! Valpenuss fra Caye Caulker!

[Reply]
Telma: http://www.adressa.no/nyheter/okonomi/article1442405.ece
Diva: såklart, det finnes unntak, så absolutt… Men det er ikke å skyve under en stol at forholdene rundt omkring på gårder ikke er optimale.
Hvis kuer, okser, griser og alt av dyr vi spiser kunne fått valgt selv, hadde de valgt å bosette seg på en bondegård eller leve fritt? HMM! Vi har av en eller annen grunn tatt oss en syk makt vi utnytter til de grader. Alle freste i mot da Hitler kom til makten og stuket mennesker så tett inn i kuvogner i flere dager uten mulighet til å spise, drikke og drite før de ble sendt til gassing og hardt arbeid, dette er jo så absolutt sammenlignbart med hvordan vi behandler dyrene i dag, det er jo rene Holocausten! Vi er absolutt ikke noe mye bedre enn Hitler når det kommmer til dyr, vi er faktisk værre!
[Reply]
Marita: Godt sagt.
[Reply]
Marita: Godwins lov. http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law
[Reply]
Dette er ett skip, og de andre selfangstskipene som garantert ble inspisert skrives ingenting om, altså kan det ikke ha vært tilfellet at å prøveskyte mot selunger er vanlig praksis. Som sagt: Iditoter finnes det over alt.
Hvis du er i mot dyrehold i matindustrien på grunnlag av at vi utnytter dyrene og ikke lar de velge selv, så er kjæledyr ikke noe bedre iom. at vi setter oss som deres herrer og ikke lar de få velge sev hvor de skal leve.
[Reply]
Jeg tror ikke at forholdene til griser i Norge er slik de er i artikkelen som Marita linket til. Alt er jo billigere i Sverige, men spesielt kjøttet (iforhold til Norge) jeg tror det kan være en av grunnene. Og for å være på den sikre siden, så ikke fall for fristelsen å kjøpe kjøtt på svenskegrensen. Økologisk kjøtt er det beste

[Reply]
Jeg innrømmer det, jeg løy! Tilgi meg, kyr, okser, sauer, griser… de sover på tempurmadrasser på grønne gressenger hver dag, de blir såpet inn og spiser variert kosthold og har det så fuckings fantastisk! De er konstant i ekstase. Privatfly til sitt siste innsovingssted, aktiv dødshjelp som de selv har skrevet under på! Vi tar virkelig for mye hensyn til de, de blir jo skjemt bort… Linkene var jo helt på jordet, det stemmer jo IKKE med virkeligheten, kunne ikke tatt mer feil! Helt ut av sammenheng når det er Sverige lsm, engangstilfelle på akkuratt den ene gården!
[Reply]
DU HAR SÅ NAIVE LESERE NOEN GANGER HILDE
[Reply]
HC, jeg føler med deg! Prøver man å gjøre en forskjell vil det alltid være noen som skal “ta” deg, da forventes det at du er feilfri, og nåde deg om det oppdages en zalo-flaske på kjøkkenbenken din, haha.
Oh, the drama!
[Reply]
Her må jeg bare støtte opp om Hilde 110 %.
Og så skjønner jeg ærlig talt ikke at noen ikke ser forskjell på pelsindustri VS kjøttindustrien.
[Reply]
Tempurmadrasser er å ta i…
Men jo, de HAR faktiskmadrasser…
Om det ikke er påbudt enda, så er det i allefall ikke lenge til, er vel noen år siden de begynte å se på den saken.
Jeg elsker hvordan endel mennesker ikke klarer å se forskjell på kjøttindustrien i endel andre land, og Norge.
Norge er verdens strengeste land på dyrevelferd.
Sverige og Danmark HAR horrible forhold, det vet jeg også. MEN, det er sverige og danmark. Kjøper dere norsk kjøtt, har oppvekstvilkårene vært helt anerledes.
Du må mene jeg er så lite reflektert du bare vil, jeg bor og lever fortsatt i kjøttindustrien daglig, har sovet under varmelampene med smågrisene når jeg var liten, og leker fortsatt med smågrisene når jeg er i fjøset, for lekne, det er de.
Dere synes ikke det virker ulogisk å behandle dyr som kan kaste dere i veggen og tygge av dere hodet om de ikke liker deg på den måten?
eller at det er ulogisk å sørge for ekstremt dårlig kjøttpris, når vi kan få mye bedre pris om dyra har hatt det bra? For det synes på kjøttet.
[Reply]
Jævlig synd dokumentaren om kjøttindustrien ble tatt av da om det er så fantastisk måten kjøttindustrien i snille Norge foregår. Helt plutselig ombestemte tv 2 seg, sikkert IKKE kjøpt og betalt av Gilde osv de?
http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=304457
Spiller da faen ikke noen rolle om de sover på madrasser eller ikke, de er flokkdyr som står i enkeltbåser, de blir foret opp for et formål – å mate oss, fordi vi har bestemt det. Det er for meg nesten udiskuterbart, dere tror alle har det så forbanna deilig siden vi bor i Norge, finnes ingenting å sette fingern på bare fordi det er Norge. Er det mulig?? Synd dokumentaren ble tatt av… Kunne åpnet øyenen til mange trangsynte som tror Gilde og Prior er så mye bedre enn USA og andre land. Hos prior ble forresten 400 kyllinger funnet frosset ihjel. Forsvar den da, det er jo Norge…
[Reply]
At enkelte ikke ser forskjell på pels og kjøttindustrien? Jeg er motstander av pelsindustrien og motstander av kjøttindustrien, selv om jeg selv spiser kjøtt. Jeg forstår vi avliver dyrene og spiser de, greit det… Jeg bare hater måten dyrene må leve på helt til de blir avlivet, for ikke å snakke om avlivingsmåten! Er ikke bare i pelsindustrien det bør skje en forandring i behandlingen av dyr.
[Reply]
Marita: Du syns ikke du selv er naiv som ikke selv har erfaring fra å være i fjøs, men tar tredjehåndsinformasjon fra ekstremeksemplene som går I MOT norsk lovgivning og kommer til å bli straffeforfulgt for det, eller de sakene som ikke er i Norge engang og setter det som standard for hvordan du mener det er i norske fjøs. Det ER forskjell på dyrehold i Norge og dyrehold i andre land. At vi har en lang vei å gå før vi kan være fornøyde med hvordan dyr blir behandlet her i landet tror jeg at de fleste som ytrer seg på denne bloggen er enig i, men det er langt fra så ille som de fleste tror.
Personlig så klarer ikke jeg å se logikken i at du fordømmer mine selskinnssko laget av sel som er skutt for mat og fordi de skader miljøet hvis de blir for mange, men syns at en skinnsofa laget av slakt er het greit. Jeg syns at man må være tolerant for at andre trekker sine grenser på andre steder enn man selv gjør, så hvis du ikke syns det er greit med selskinnssko, så er det greit for meg. Jeg syns at man burde prøve å finne ut mer om en sak og faktiske forhold før man skjærer alle over en kam og fordømmer en hel gruppe mennesker som driver med matproduksjon og tar godt vare på og bryr seg om dyrene sine, for det er virkelig noe de aller fleste bønder gjør. Og de aller, aller fleste som driver med jakt på seriøs basis har stor respekt for dyrene de feller.
[Reply]
Les denne: http://www.dyrsrettigheter.no/?module=Articles;action=Article.publicShow;ID=1008, såklart, sier ikke de mishandler ihjel dyrene sine. De bryr seg sikkert om de og dyrene har det lunt og godt, men for å sitere linken jeg henviser til. Hadde de valgt selv ville de sikkert ha hatt kalven hos seg, unngått melkemaskin og hatt flere utedager enn 2 av 12 mnd. Dyrene får dessverre ikke velge selv om de vil bli satt i fjøs eller ikke, heller ikke kjæledyr sant det. Fordømmer ikke bondegårer jeg, det finnes gode unntak og. Men sannsynligheten er stor for at dyret har opplevd mye den skulle vært foruten, selv om kjøttet kommer fra Norge. Men jeg ser at mange av dere fortrenger det.
http://www.dyrsrettigheter.no/?module=Articles&action=ArticleFolder.publicOpenFolder&ID=352
Det er slaktmetoden på selene som er helt jævlige, såpass må du si deg enig i!
[Reply]
Marita: Enkelted hendelser skjer jo selvfølgelig, men noen av de påstandene du kommer med er bare unnskyld meg, men helt på JORDET.
De står i enkelt båser, ja, i 15 minutter så vi kan rengjøre bingene deres, og når de føder, for å beskytte ungene, ellers står de i store binger sammen.
Purker blir blandt annet deprimerte, det kan føre til at de tygger ihjel ungene de første levedagene, eller at andre purker tar å avliver ungene på en ganske bestialsk måte, pga sjalusi, derfor, låses purka inne de første 3-4 dagene, og står i enkeltbinger de første ukene etter fødsel, de må også ha litt tid på å komme seg etter fødselen. MEn, de står fortsatt sånn at de kan ha fysisk trynekontakt med IHVERTFALL 3 andre purker.
Hadde ikek vi spist dyrene, hadde de spist oss, og sånn er det. Jeg lover deg, en vill gris er ikke noe du går bort til og klapper…
[Reply]
SELSKINNSKO ROKKER AS
http://www.canadasshame.com/
… idioti
[Reply]
For å danne seg et objektivt bilde av NORSK dyrehold anbefaler stortingsmelding om dyrehold pp.6.2.1-9 http://www.regjeringen.no/nb/dep/lmd/dok/regpubl/stmeld/20022003/stmeld-nr-12-2002-2003-/6/2/7.html?id=328446 Helt grusomt. Rart at sånn skjer i Norge.
Det at man ikke velger å gjøre “alt” , men bidrar så godt man kan, er helt annen sak. De få som bryr seg i det hele tatt, fortjener ros.
Mattilsynet sjekker IKKE dyregårder rutinemessig, det gjør Mattilsynet kun etter bekymringsmelding. Unntaket er økologiske bondegårder, der Debio foretar Uanmeldte besøk en gang per år.
[Reply]
Hei! Jeg lurer på ditt synspunkt ang. å kjøpe skinnvesker og evt. skinn på loppemarked? Jeg har nemlig kjøpt en ganske gammel dokumentmappe på loppis, men jeg tror virkelig ikke at det dyret har blitt drept PGA skinnet. + at det er jo gjenbruk?
[Reply]
Jeg bruker ikke sminke, så for meg blir det ikke noe problem. Men jeg skjønner godt poenget ditt og syns bloggen din er flott. Bare tenk på alle leserne du har, da. Av å ha en så lest blogg har sinnsykt stor innvirkning på folk og når du har søkelyset ditt der du har det er alt jeg kan si “Keep on the good work!”
Men noe jeg ikke liker så godt noen ganger, er vennine mi som er så opptatt av alt dette her. Likevel går hun på butikken, fullt vitende om at Max Factor tester på dyr, og kjøper både maskara og dekkekremer… Huff…
[Reply]