Nyhetsbrev

Fredagskaffe med Hilde Christina uke 4: Gjensidig respekt

by Hilde Christina on 26. Jan, 2013

in Fredagskaffe med HC

Rosabloggere er tåpelige, det er lov å rakke ned på dem, de lever jo ikke som oss. Det er akseptert og nesten forventet at man skal hate dem litt, de jo bare rosabloggere? Det føles litt godt å gjøre narr av dem, det er jo deres feil at de ikke er som oss, at de lever og oppfører seg “rart” og annerledes. Rosabloggere har jo ikke et vanlig tankemønster, de føler ikke slik vi gjør. De bruker tusenvis av kroner på sko, herregud så teit! De er ikke smarte, de er ikke verdt like mye som oss som kun handler sko på DinSko. De er langt der borte, mens vi står her fremme og ler og fniser av dem. Og det er lov, ikke sant? Det er jo ikke mobbing når det er rettet mot dem, de er jo bare rosabloggere!

Jeg er en rosablogger, og derfor fritt vilt for mange. Jeg har ikke en jobb som krever at jeg tar buss til et kontor hver dag, derfor er jeg fritt vilt for de fleste. Det er lov å rakke ned på meg, det er lov å si at jeg er mindre intelligent eller tåpelig. Men hvorfor? Hvem var det som satte denne regelen og avgjorde at det er mer lov å rakke ned på meg, enn det er lov å rakke ned på andre? Hvorfor er det slik at ingen rynker et øyenbryn om noen slenger ut av seg en sårende kommentar til en rosablogger, mens himmel og helvete settes i bevegelse om noen våger å rakke ned på en som f.eks. blogger om interiør eller livet som småbarnsmamma?

beehappy.jpgDet var en setning jeg leste i en blogg i forrige uke som fikk meg til å tenke på dette, som gjorde meg inspirert nok til at jeg ønsket å skrive om det. Setningen lød noe slikt som “For en tåpelig livsstil. Vi vanlige dødelige ville aldri brukt 10 000 kroner på en veske, vi har da bedre ting å bruke pengene våre på!”

Er det like greit om jeg sier at jeg mener det er tåpelig å bare bruke 149,- kroner på en veske fra H&M? Neppe. Jeg er en av dem som heller bruker 10 000 kroner på en veske som jeg vil eie i 10 år, enn å eie 14 vesker til 200 kroner som går istykker en uke senere. Men er jeg ikke dødelig av den grunn? Er jeg rar, merkelig, tåpelig eller tankeløs? Hvorfor er det greit å sette meg på utsiden av vanlige dødelighet bare fordi jeg budsjetterer annerledes enn deg? Jeg puster akkurat som deg, jeg har blod i årene mine akkurat som deg, og jeg jobber, lever, føler, gråter og ler, akkurat på samme måte som deg. Men jeg er ikke en vanlig dødelig fordi jeg liker å bruke mye penger på vesker…?

For meg blir dette fjernt, og det blir urettferdig. Dersom en rosablogger blogger om et par nye sko hun kjøpte som har en prislapp på 5000 kroner er det greit å le og gjøre narr av ikke bare kjøpet, men henne som person. Men om det hadde vært motsatt, om rosabloggeren kommenterte da bohembloggeren blogget sine nye sko fra Fretex med en prislapp på 30 kroner, da er det heksejakt og hets på høyt nivå. Hva skjedde med å fokusere på eget liv og egne valg, og la andre leve og ta de avgjørelsene som er rett for dem? Om det så gjelder dyre sko eller valg av skole, hvem satte denne regelen om at det er lov å rakke ned på personer som lever annerledes enn det du gjør? Med mindre min eller rosabloggerens livsstil skader deg og ditt på en eller annen måte, kan vi ikke bare la andre leve som de vil og gjøre det samme selv?

Du kan ikke kreve respekt, dersom du ikke gir respekt, hva skjedde med å respektere at vi alle er ulike og velger det som er rett for oss selv? Du kan ikke forvente at jeg skal respektere dine valg og din livsstil, om du ikke respekterer meg og min livsstil! Jeg synes det er på tide at vi fjerner disse kategoriene av mennesker det er “lov” å rakke ned på. For min egen del kunne jeg ikke brydd meg mindre om du bruker 30 kroner eller 30 000 kroner på sko, din livsstil ødelegger da ikke min? Du og dine valg påvirker ikke meg negativt i noen retning, så hvorfor skal jeg bruke tiden min på å hate/rakke ned på/mislike eller hetse? Det er bortkastet tid.

Hun som aldri kjøper noe som koster mer enn en tusenlapp, som har fotografi som hobby og som elsker kjøttkaker, er ikke fritt vilt. Hun som bruker tusenpåtusen kroner på sko og klær, som har mote som hobby og som elsker sushi, er heller ikke fritt vilt. Slik ser ihvertfall jeg det.

Jeg har alltid ment at det å ha fokus innover og fokuseret på seg og sitt er nøkkelen til å få det bra, med mindre mitt kjøp av en dyr veske påvirker deg og ditt liv selvfølgelig, men det gjør det da ikke..?

Del gjerne tanker eller erfaringer, det er alltid spennende å høre hva dere har å si! God helg alle sammen Smile

signatur

{ 51 comments… read them below or add one }

Viel January 26, 2013 at 04:54

For meg er rosablogg et negativt begrep. Noe som får hjernecellene mine til å gå og ta sjølmord, framfor å glede seg over input. Denna bloggen har jeg aldri sett på som rosablogg, fordi den faktisk er noe konstruktivt, utover en enkeltpersons store behov for oppmerksomhet på internett. Den deler kunnskap, og den hjelper mennesker. Det har du vist gjennom alt du har skrevet om hudpleie og sminke, men delen om de vanskelige tingene viser at det finnes enda mer dybde, for de som mener det er avgjørende.
Jeg har nok litt lett for å adoptere velkjente stereotyper, og være forutinntatt i hva en rosablogger er og gjør. Til mitt forsvar gir jeg ganske enkelt blaffen i kjedelige rosablogger som jeg uansett ikke får noe ut av å lese. (Er det en blogg jeg får noe utav, så er det en positiv ting, og da assosierer jeg det uansett ikke med rosablogg-begrepet. Samma om temaet er sminke, interiør eller “gullungens” bæsjebleier). Og, sjøl om jeg generelt er oppgitt over oransjefarga rosabloggere, så er de langt fra irriterende nok til at jeg går inn og sprer eder og galle på bloggene deres.

Reply

Hilde Christina January 26, 2013 at 05:09

Veldig interessant! Men er ikke alle former for blogg et ønske om oppmerksomhet? Kanskje ikke temablogger som denne fordi den ikke handler om en person, men ellers. Jeg er ikke enig i de typiske rosabloggernes spredning av negativt kroppsfokus, hakking på de som ikke ser ut på en spes måte eller de typiske rosabloggerne som har blogg bare for å provosere, men livsstilen til noen av de store toppbloggerne synes jeg ikke det rett at noen skal få hakke på. Det gjelder riktignok livsstilen til alle der ute, ikke bare bloggere.

Reply

Hanne January 26, 2013 at 08:57

Interessant at første kommentar tar opp “rosablogger” som et negativt begrep. Det er jo på sett og vis dessverre blitt et begrep mange bruker når de mener å beskrive en blogg med “meningsløst innhold”, men hvem bestemmer hva som er meningsløst?
Jeg får ikke noe utav bloggene til 13-årige jenter som skriver om dagens innkjøp fra hm og Cubus, eller disse luksusrosabloggerene som tar for seg mote på høyt nivå, men de har jo lesere som tydeligvis liker det, så da er vel det greit?! Det må ikke være dyptgående diskusjoner rundt politikk og samfunn for at det er lov å blogge om det..

Du har så mange ganger skrevet om “din blogg, dine regler”. Om du synes se og hør er et drittblad, eller at vogue er totalt uinteressant. da lar du vel bare være å kjøpe det?! Du stiller deg ikke opp i kiosken for å fortelle alle som kjøper det at det er dustete og meningsløst, før du skriver offentlig hatbrev til redaktøren?!

Mennesker er rare dyr.

Reply

Hanne January 26, 2013 at 09:02

Glemte å skrive at jeg setter stor pris på dette innlegget, og alle innleggene på hverdagsbloggen din om dette temaet. Det er et viktig budskap du kommer med! At det handler om respekt tror jeg svært mange glemmer siden man -som du skriver- tydeligvis er “fritt vilt” med en gang man har en livsstil et visst antall mennesker ikke føler tilhørighet til..

Reply

Hilde Christina January 26, 2013 at 09:55

Veldig sant, mennesker er veldig rare dyr. Og også utrolig fascinerende, jeg vrir hjernen min igjen og igjen over ting jeg bare ikke forstår. I grunn litt spennende!

Reply

Elisabeth January 26, 2013 at 09:37

Dette med “rosabloggernes” pengeforbruk er jeg litt uenig i. Du nevner her at du heller bruker 10 000 på en veske du har i 10 år. Dette er greit, og noe jeg har fått øynene opp for i det siste. Ekstremt billige priser kan umulig gi arbeiderne det de trenger for å leve osv, det er faktisk direkte uetisk å kjøpe slike vesker. Det som derimot IKKE er greit, er om disse bloggerne kjøper seg en ny, dyr veske HVER mnd. Da har disse menneskene mistet begrepet for hvor pengene deres skal gå. Det er en lei uvane at jo høyere lønn – jo høyere forbruk. Og det overskuddet som er igjen etter de nødvendigste tingene er betalt (leie, mat ol) går rett til svada. Dette er provoserende for dem som ikke har like mye. Og grunnen til at rosebloggerne for svi for dette er kanskje 1. fordi de legger ut om det på bloggen, “skryter” og viser seg frem. 2. fordi man kan tjene latterlig mye penger på en blogg hvor innholdet som spyttes ut helt uten substans.

Det er her din blogg skiller seg fra bloggene jeg nevner ovenfor, slik som Viel nevner. Din blogg er ikke uten substans. Den lærer meg noe hver gang jeg titter innom, og din inntektskilde er derfor basert på en reel tjeneste.

Reply

Hilde Christina January 26, 2013 at 09:54

Hvorfor er det galt å bruke mye penger dersom man har råd til det? Om man har råd til å både kjøpe en veske til 10 000 hver måned, pluss betale for husleie, reginger osv, hvorfor er det feil? Jeg er en av dem som bruker langt mer enn 10 000 kroner på “svada” hver måned (vesker, klær, smykkker, sko osv), men det går selvfølgelig ikke ut over det nødvendige som husleie og regninger. Jeg ser ikke noe galt i det når man har råd til det, man burde jo kunne publisere slikt på bloggen sin og være stolt av kjøp og annet, selv om man har bedre råd enn flere av leserne sine? Det er jo ikke bloggernes feil at de tjener helt rått på det som er “uten substans”.

Kanskje er det provoserende at noen har bedre råd en en, men det er jo lesernes feil at de tjener så rått på dette, ikke bloggeren selv. Blir man provosert burde man la være å lese slik jeg ser det, ikke forvente at bloggeren skal bruke sine penger på det man selv mener er “riktig sted”. Jeg mener det blir feil å si at bloggerne har mistet begrepet på hvor pengene deres skal gå, med mindre de faktisk ikke har et sted å bo, eller ikke betaler strøm fordi pengene heller gikk til en ny veske. For hva er riktig sted for pengene å gå når det nødvendige er betalt? Det blir jo igjen helt individuelt.

Reply

Sara January 26, 2013 at 17:15

Woah. Du må tjene så sykt mye på bloggen din. Ikke engang moren min som tjener over en halv mill i året kunne brukt 10 000 på shopping i måneden. Det må være deilig, da :)

Reply

Sara January 26, 2013 at 17:19

..forresten, ikke sarkastisk ment. Det må jo faktisk være veldig deilig, særlig når du tjener såpass på noe du elsker.

Reply

Elisabeth January 26, 2013 at 21:23

Jeg mener at det er feil å bruke titalls tusen i mnd på svada, ja. Det største problemet vi har i verden er skeiv ressursdeling. Å bidra til dette – og enda værre: vise det frem og oppmuntre til det samme – er ikke greit i mine øyne.

“Om man har råd til det, hvorfor ikke” – tankegangen er noe jeg misliker. Av den enkle grunn at vi er så UTROLIG priviligerte i utgangspunktet. (med vi mener jeg vi i vestlige land hvor økonomien er god og tryggheten stor.) Det er ikke sånn at dem med masse penger har jobbet så utrolig mye mer enn dem som ikke har gjort det. I noen tilfeller jo, men som oftest ikke.

Med dette mener jeg ikke at man skal skjemmes over å være priviligert. Men man kan jo løfte blikket og se på dem som ikke er det. Og kanskje strekke ut en hånd.

Avslutningsvis vil jeg komme med en historie jeg hørte på svensk radio. Mannen som snakket hadde blitt strandet i Afrika uten pass og penger. Frustrasjonen hans var stor, og hver dag gikk han til det lokale postkontoret for å se om passet hans hadde kommet. Hver dag fikk han et nei. Han innså etterhvert at mannen bak skranken ville ha penger for passet – penger svensken ikke hadde. Han gikk så gråtende bort til afrikaneren, forklarte situasjonen og at han ikke hadde én eneste krone. Afrikanerens fjes forandret seg, og svensken fikk både pass og penger. Dagen etterpå kom afrikaneren og hentet resten av reisefølget til svensken. De andre mennene på politistasjonen gav dem passene sine og et tilsvarende beløp til hver eneste en. For i Afrika heter det at man alltid skal gi til dem som har mindre enn seg selv.

Historien kort forklart: Afrikaneren ville ha penger av svensken så lenge han trodde han hadde mer enn seg selv. Så fort han innså at svensken ikke hadde noe, gav han heller bort sine egne penger for å hjelpe han.

Vi har noe å lære av denne kulturen.

Reply

Hilde Christina January 27, 2013 at 00:17

Jaja, da er vi nok uenige der. Med mindre man skader noen andre ved kjøp av “svada” ser jeg ikke problemet med det, spesielt fordi det blir vanskelig å definere hva som er svada og ikke. Hvem setter reglene for hva som er ok å bruke overskudd på og ikke? Igjen, for individuelt til at jeg synes det er verdt energi å klage på hva andre bruker pengene sine på etter at husleie og regninger er betalt.

Reply

Vetostemme January 27, 2013 at 23:39

Blir så fantastisk provosert av misunnelse som det her. Jeg har aldri vært inne på en “rosablogg” før i hele mitt liv, da dette er helt irrelevant for en person som meg (23 år gammel gutt), men jeg måtte inn for å kommentere på noe som er så tåpelig som misunnelse da min bedre halvdel snakket om det.

I Norge er det heldigvis sånn at pågangsmot, forretningsteft, vilje og gode ideer kan skaffe deg mer enn det du trenger til livets opphold. Og å si at de som har en lønn på 350.000 (som ikke er en dårlig lønn) har jobbet like hardt som de som tjener 1.000.000+ i året er helt fantastisk, unnskyld uttrykket, dumt.

Det kreves som regel at man er villig til å ofre mye tid til skole og jobbe utover det som er “vanlige” arbeidstider.

Jeg er heldig nok til å komme fra en familie med sterk økonomi, og vi har alltid hatt det vi trengte, og vel så det. Det som dog er forskjellen er at i min familie så jobber vi hardt. Hvor mange har en jobb som varer fra 08:00 til 16:00, har f.eks faren min jobbet fra 06:00 til 20:00 eller senere store deler av mitt liv. Bestefaren min eide sitt eget selskap, samme med faren min, onkelen min, tanten min osv.

Hvorfor skal ikke de da ha lov til å kjøpe det de vil? Bruke pengene DE har tjent på det de vil? “sløse” om du vil. Jeg ser ikke hvordan dette påvirker ditt liv. Janteloven lever i beste velstand i Norge, hvor alle har mye, men de med det lille ekstra, heldigvis alltid har muligheten til å skaffe seg litt mer.

Når det gjelder at de “privilegerte” (tåpelig uttrykk, da dette antyder at de har flaks eller vært heldige) burde gi litt av det de tjener til andre, så har vi i Norge et skattevesen som sørger for at de som tjener godt, også bidrar mer til samfunnet. Ja, prosentmessig er det likt, men de som betaler 300.000 i skatt hvert år lager flere sengeplasser på et sykehus enn de som betaler 100.000 i skatt, samme hvordan du vrir og vrenger på det.

Skrevet på min Mac til 22.000 Fuck me, right?

Reply

Elisabeth January 28, 2013 at 03:18

Har lest over det jeg skrev flere ganger nå, men finner ikke denne misunnelsen du snakker om? Meningene mine grunner i mye, men misunnelse er ikke en av dem. Jeg kommer også fra en sterk økonomi, og har mer enn nok til mat, leie og vel så det.

Det er disse ordene jeg ikke forstår:
“Hvorfor skal ikke de da ha lov til å kjøpe det de vil? Bruke pengene DE har tjent på det de vil? “sløse” om du vil. Jeg ser ikke hvordan dette påvirker ditt liv.”

Det påvirker ikke MEG på noen måte at disse personene bruker penger på svada. Heller påvirker det ikke veldig mange andre i Norge. Vi er tydeligvis på verdensbasis det tredje jevneste landet når det gjelder forskjell mellom fattig og rik. Men som jeg nevner over er verdens største problem skeiv ressursdeling. Man trenger ikke å reise langt før man ser urettferdigheten i det som foregår, OM man åpner øynene og er villige til å se. Mennesket har en lei tendens til å alltid ville ha mer. Vi trenger alltid mer penger, vi spiser alt for mye kjøtt, vi kjøper for mange klær – og resultatet er blitt en verden som er langt ifra bærekraftig. Resultatet er fattigdom og sult.

Verden er et underlig sted, hæ?
http://www.apollon.uio.no/artikler/2012/fattigdom-gjerrig.html

Jeg tror du misforstår noe av det jeg skrev. “Det er ikke sånn at dem med masse penger har jobbet så utrolig mye mer enn dem som ikke har gjort det.”

Nå snakker jeg ikke om at sjefer av store selskaper jobber like hardt som NAV-mottakere. Og som jeg sier, i visse tilfeller har sterk økonomi noe med hard jobbing å gjøre. Men jeg velger fortsatt å påstå at dette som regel ikke er tilfellet. Nå må jeg presisere at jeg ikke snakker om innad i Norge, da “likt for alle”-prinsippet er relativt oppegående. Men ser man utover på verden, mot dem som bor i fattigere og mer usikre land, finner man mennesker som jobber beinhardt fra de står opp klokka seks om mårran til de legger seg klokka tolv. De balanserer flere jobber, blir tvunget til å velge jobber som trosser menneskerettighetene osv. Likevel sliter de med å betale leia.

Nyhetene snakket nettopp om arbeiderne som syr klær for H&M. Med forhold som er SÅ dårlige og arbeidsdager som er SÅ lange at arbeidsgiverne setter jernrør forran vinduer for å hindre selvmord. Arbeidsgivere som ved brann stenger arbeiderne inne for ikke å miste verdifull arbeidskraft.

Dette er ett eksempel av flere tusener.

Ja, jeg lar meg provosere av at vi har denne holdningen til penger. At det liksom aldri blir tomt, at vi har rett til å bruke så mye vi vil på hva vi vil. Penger er et privilegium og langt i fra en selvfølge for store deler av verden.

Beklager dårlig språk og usammenhengende setninger. Klokka er 3. Håper poenget kommer frem likevel.

Reply

Vetostemme January 28, 2013 at 18:53

Da må jeg få spørre deg om hvordan denne bloggeren sitt kjøp av denne vesken påvirker landene du snakker om?

Jeg er enig i at det er mye dårlige arbeidsplasser rundt om her i verden. Men ansvaret rundt dette ligger ikke hos oss eller hos bedriftene, men hos politikerne. Bedrifter sin oppgave, og i bunn og i grunn deres eneste oppgave, er å skape profitt. CRM kan vi slenge rundt oss som et løst begrep, men også dette er noe vi bruker for å skape mer profitt. Likefremt kan vi “stemme med lommeboken”, noe vi kan gjøre ved å IKKE handle de billigste produktene tilgjenglig, men ved å støtte selskaper som produserer “dyre” ting fremfor å kjøpe veskene dine hos H&M.

Det jeg synes er forrvirrende er at du snakker om at vi skal bruke mindre penger, men likevel nevner du ikke hva du mener vi skal gjøre med pengene vi ikke bruker på “svada”. Verden blir langt ifra mindre bærekraftig ved at vi kjøper flere/dyrere ting, snarere tvert i mot. Det virker som det du snakker om er at vi lever i et forbrukersamfunn, og det virker igjen som du synes detter negativt. Så det du vil er at vi skal forsøple mindre? Eller at vi skal bli mindre materialistiske, og heller fremme at vi skal leve på et mer spirituelt nivå? I såfall gir kommentarene dine ovenfor enda mindre mening.

Slutt å kjøp sjokolade fra Freia og Nidar dersom du vil få en stopp på lange arbeidstider og dårlig lønn. Ikke kjøp en genser til 100 kroner. Ikke gå for det billigste valget til enhver tid. Det er nettop dette som skaper den fordelingen du er så imot. Selvsagt så bruker selskaper den billigste arbeidkraften de får tak i. Det er deres plikt. Det vi i dagens samfunn har gjort, er å legge et ansvar på bedrifter om at de skal stå for gode levevilkår. Dette er det selvsagt mange meninger rundt, men i grunn er dette noe som ligger hos politikerenes hender. At vi har lempet dette ansvaret over på bedrifter og forbrukere er en dårlig trend. Selvsagt kan vi gjøre gode ting hvis vi vil, men det burde ikke skjer under kjøp av varer, det kan vi gjøre under egen tid og av egen vilje.

Når det kommer til det at “penger er et privilegium”, så har du totalt feil. De fleste oppgående personer er fullstendig klar over sitt eget forbruk, og de som bruker mye, har jobbet hardt for det. Selvsagt er mange født inn i rikdom, men de samme personene lærer som oftest at det er hard jobbing og god utdannelse som må til. Mener du at en person som jobber som butikkmedarbeider 8 timer om dagen jobber like hardt som en som er markedssjef for et internasjonalt selskap? Det mener ikke jeg.

Ingen blir tvunget til å ta jobber som bryter menneskerettighetene, det er det politikerne som står for. Strengere sanksjoner til de som ikke følger regelverket er det som må til.

Jeg er helt for at dersom man har råd til det, skal man kjøpe det man har lyst på. Det er en grunn til at kapitalismen er mest utbredt her i verden. Se på nasjoner som har brukt den økonomiske modellen du higer etter. Det har sørget for jevnere levevilkår for alle, men straffet de som vil utvikle og forandre. Det er en pris jeg ikke er villig til å betale, og dersom du hadde levd i den verdenen du snakker om (dog litt vanskelig å få tak i) hadde du nok forandret mening relativt raskt.

Reply

Elisabeth January 29, 2013 at 13:17

“Da må jeg få spørre deg om hvordan denne bloggeren sitt kjøp av denne vesken påvirker landene du snakker om?”

Vel, bloggerne fremmer en tankegang som oppfordrer leserne til hjerneløs konsumpsjon. Dette gjelder både om de handler 100 vesker på H&M eller én svindyr veske hver mnd. Det handler om å aldri si seg fornøyd med det man har – alltid ville ha mer. Det er en kunst og kunne si “jeg har nok.” Har man 5 vesker trenger man da vel ikke fler? Vi lever i en smør på flesk-nasjon.

“Det virker som det du snakker om er at vi lever i et forbrukersamfunn, og det virker igjen som du synes detter negativt.”

Ja, nettopp.

“Men ansvaret rundt dette ligger ikke hos oss eller hos bedriftene, men hos politikerne.”

Ja, det er lett og plassere skyld. Men på dette punktet kunne vi ikke vært mer uenige. Engasjerte masser kan flytte fjell – ofte raskere enn politiker og uten de unødvendige omveiene.

“Så det du vil er at vi skal forsøple mindre? Eller at vi skal bli mindre materialistiske, og heller fremme at vi skal leve på et mer spirituelt nivå? I såfall gir kommentarene dine ovenfor enda mindre mening.”

Er det ikke morsomt at alle disse punktene bunner i det samme. “Leve på et mer spirituelt nivå” –> mindre materialistiske –> mindre tankeløs konsumering –> mindre forsøpling.

Og ja, jeg synes alt dette er rimelig flotte greier. Synes ikke du?

“Selvsagt så bruker selskaper den billigste arbeidkraften de får tak i. Det er deres plikt. Det vi i dagens samfunn har gjort, er å legge et ansvar på bedrifter om at de skal stå for gode levevilkår. Dette er det selvsagt mange meninger rundt, men i grunn er dette noe som ligger hos politikerenes hender.”

Dette får meg til å grøsse. Selvsagt skal mennesker utnytte andre mennesker dersom de får goder fra det? SELVSAGT? neinei.

Ja, politikere må ta ansvar dersom de ser urettferdigheten. Og det å stemme for bevisst og få ærlige politikere med gode hensikter ved makta, er et fint sted å starte. Men ofte, dersom man kommer litt opp i systemet, tjener politikere på å gjøre ditt i stedet for datt. Det er derfor forbrukerne som sitter med det klareste blikket, og derfor burde vi også ta vår del av ansvaret.

“Når det kommer til det at “penger er et privilegium”, så har du totalt feil. De fleste oppgående personer er fullstendig klar over sitt eget forbruk, og de som bruker mye, har jobbet hardt for det.”

Alt handler om referanse, ikke sant? Selvsagt er man klar over eget forbruk, men kun dersom vi sammenligner med naboen og kollegaen. Da er forbruket helt normalt. Kun sett i en større sammenheng ser man hvilken enorm overflod man har. Tror du statistikkene som viser forskjellen på fattig og rik lyver? Jeg tror det er noe som at en fjerdedel av jordas befolkning bruker tre fjerdedeler av jordas ressurser.

For at denne statistikken skal bli bærekraftig (og human, ikke minst) MÅ vi gi fra oss en del av kaka. Det er eneste mulighet. Jordas ressurser er noe fastsatt, det kan ikke endres.

“Ingen blir tvunget til å ta jobber som bryter menneskerettighetene, det er det politikerne som står for. Strengere sanksjoner til de som ikke følger regelverket er det som må til.”

Ja, disse menneskene som jobber så hardt at de blir drevet til selvmord har valgt det selv. De ønsker det. SKJERP DEG. Alle land er ikke som Norge. Noen lever i land hvor ledelsen er gjennomsyra korrupte og kun løper etter egen vinning. Du virker utrolig naiv som kommer med det utsagnet der.

Reply

Hilde Christina January 29, 2013 at 11:27

Ut av nysgjerrighet, hva mener du vi burde bruke overskuddet på? Altså, når husleie og alt annet nødvendig er betalt og man sitter igjen med en viss sum, hva mener du dette beløpet burde gå til?

Reply

Elisabeth January 29, 2013 at 13:31

Dette er et vanskelig spørsmål som jeg selv ikke helt har blitt klok på ennå. Jeg mangler fortsatt en innsikt i resten av verden, noe jeg håper på å få de to neste månedene. Da reiser jeg til Afrika for å se ekstrem fattigdom på nært hold. Der skal jeg hjelpe til på er barnehjem, noe som er min måte å bruke overskuddet mitt på.

Reise generelt kan være en fin ting, hvor man støtter opp rundt andres økonomi. (Da spørs det selvsagt hvor man drar og hva man velger å kjøpe. Å dra til London og sette seg ned på McDonalds hjelper ingen.)

Ellers finnes det jo urett her i Norge også. Man kan støtte opp organisasjoner som hjelper fosterbarn. Disse har ikke valgt å komme i den situasjonen de er i, men trenger ofte hjelp til å komme seg ut av den.

Man kan støtte opp gode intiativ som Sorgenfri, =OSLO osv. Dette er blad skrevet for og av narkomane som kjemper seg tilbake til en normal tilværelse.

Man kan gi donasjoner til en rekke flotte ting. Man kan få fadderbarn som bor i fattige deler av verden. Man kan gjøre noe fint for noen andre. Betale bensinen til to slitne førstegangsforeldre.

Istedet for materielle ting, kan man bruke penger på opplevelser. Disse huskes resten av livet, uten å påvirke andre på en negativ måte.

Nå mener jeg også at man kan bruke litt av overskuddet sitt på egoistiske gleder. Som sagt over, så jobber man jo for disse pengene. Men viktigst av alt er det å tenke over hva man gjør. Vær bevisst på hvor mye vi har og hvor lite andre har. Så kan man kjøpe det man virkelig ønsker seg litt sjeldnere, enn å kjøpe alt mulig rart fordi man er trist og trenger å dra kortet.

Og ikke alltid tenke at “LOL JEG FORTJENER DETTE JEG HAR JOBBET HARDT OG TRENGER DETTE YOLO.” Vel, de tre fjerdedelene som deler på en fjerdedel av jordas ressurser fortjener også litt. De har mest sannsynlig også jobbet hardt.

Reply

Hilde Christina January 29, 2013 at 13:56

Ok, så reise er nesten “godkjent”. Hva med oss som hverken liker eller ønsker å reise? Jeg er kanskje en av de få, men jeg kan ikke fordra reising og gjør det helst så sjelden jeg kan.

Reply

Elisabeth January 29, 2013 at 18:28

Da slipper du selvsagt å reise! ;)

Reply

Hilde Christina January 30, 2013 at 01:35

Så hva skal jeg da bruke overskuddet mitt på? For meg er jo ikke opplevelser viktig eller noe jeg vil bruke penger på, så hva mener du da det er riktig at jeg skal bruke pengene mine på?

Elisabeth January 30, 2013 at 11:18

Er ingen reply-knapp under svaret ditt, Hilde Christina. Så jeg skriver her ;)

Reise og opplevelser var bare to små punkt under det jeg skrev. Foreslo en hel rekke andre ting der også. Ellers kan man bruke overskuddet sitt på “egoistiske” goder (materialistiske ting) så fremt man virkelig trenger disse.

I tillegg er jo vintage/secondhand/bruktbutikker et fantastisk konsept. Der har jeg ingen problemer med at folk bruker litt penger. Spesielt dersom man også bidrar ved å donere ting man ikke trenger lenger.

Mer utgifter trenger man faktisk ikke. Man MÅ ikke kjøpe noe for alle pengene sine. Man kan sette av til sparing eller bruke restene på å hjelpe noen andre.

Camilla January 26, 2013 at 10:20

For min del er rosablogger et begrep jeg er kjent med, men ikke har adoptert selv. Det finnes mange blogger som jeg ikke finner interesant i det hele tatt, og så finnes det de som gir meg inspirasjon. Et stort antall av disse handler om mote og skjønnhet. Det å sette andre i bås, definere andre mennesker utifra et lite innsyn i livet deres, synes jeg ikke er riktig i det hele tatt.

At noen mennesker bruker tusenvis av kroner på materielle ting hver måned er helt greit for meg. Hadde jeg hatt mulighet til det hadde jeg sikkert gjort det selv. Jeg kan lett bruker 60 000 kroner på reise til meg selv som bare varer i en mnd. Måneden etter kan 10 000 gå vekk på en langhelg i fjellet. Er det mer greit/akseptert? Og hvorfor?

Reply

Hilde Christina January 26, 2013 at 10:23

Kanskje mer akseptert når det ikke deles med andre på en blogg..? Jeg vet ikke. Får du noengang kjipe kommentarer eller svada fra venner eller familie når du unner deg slike ting?

Reply

Camilla January 26, 2013 at 10:44

Noen av reisene deles på blogg, men da kommer ikke kostnadene frem. Jeg har ikke opplevd direkte negativitet nei, men det har kommet litt undring på hvor alle pengen kommer fra. Jeg kan opplever misunnlese, det er det eneste. Vi er alle forskjellige, og har våre preferanser i livet… Jeg bruker mine penger på det jeg selv vil!

Reply

Hilde Christina January 26, 2013 at 10:47

Interessant… Men er enig, dine penger, din avgjørelse!

Reply

Anne January 27, 2013 at 12:43

Jeg synes absolutt det er helt ok å bruke 10.000 på en langhelg i fjellet. Jeg lurer litt på hvor i fjellet man er riktignok. Gi meg tips :), men klart om man trenger litt nytt utstyr blir det jo fort dyrt. Hoho, jeg ønsker meg ny helårs-sovepose. Det koster omtrent like mye som disse veskene folk hisser seg opp over, og det er laaaaangt mer slitasje på en sovepose enn en veske, så de holder ikke like lenge som vesken.
Når det er sagt, selv om jeg er utstyrsjunkie, så er jeg faktisk i stand til å sette pris på dyre vesker også:)
Siden vi er på skryter’n her, her kommer mitt bidrag: Jeg har nettopp betalt en regning på 110.000,- til neste ferie. Hihihi.

Reply

Ibe January 26, 2013 at 10:27

W.O.R.D

Reply

9cko January 26, 2013 at 10:34

“Man skal ikke plage andre, man skal være grei og snil, og forøvrig kan man gjøre hva man vil!”

Jeg driter i hva andre bruker pengene sine på, kjøp en kannibal, eller en 30.000 kr veske du vil bruke som båt for alt jeg bryr meg.

Reply

Yvonne January 26, 2013 at 16:21

Nå ble jeg sittende og fundere på hvor mye en kannibal koster…! :D

Reply

MaggieMQ January 26, 2013 at 11:52

Tror generelt at blogging har fått fram sjalusi og grunebitere i større grad enn man kanskje hadde sett uten.

Er ikke andres feil at jeg ikke kan kjøpe en veske til 10 000, hadde jeg hatt penger til det så hadde jeg vel kjøpt det jeg også!
Det er forøvrig noe som heter å spare også, sparer man kan man få råd til f.eks de tingene man vil.
Så lenge man ikke må bo i en pappeske for å kunne bruke 10 000 på en veske hver måned, så ser jeg ikke problemet :)

En hver sin økonomi, er en hver sitt valg..

Reply

elin January 26, 2013 at 12:04

ser ikke på deg som en rosablogger. ser på deg som en hudpleier. følger ikke med på andre blogger kun din fordi du er utrolig dyktig

Reply

Mari January 26, 2013 at 12:23

Dette er veldig interessant tema..men jeg tror det handler rett og slett om misunnelse.
Jeg har venninner som blir irritert og frustrert av blogger som legger ut dyre vesker til 10.000 kr, fordi det er det de har i måneden å leve for,
Jeg personlig har aldri opplved at jeg blir misunnelig på en veske til 10.000 kr eller andre dyre kles plass for den saks skyld..jeg tenker en veske er en veske, ett plagg er ett plagg.

I bunn og grunn har det med at folk blir provosert av mennesker som deler prislappen på vesken osv og “skryter” av hvor mye den koster.
folk får bruke så mye penger de vil på vesker og sko for min del, men da tenker jeg, hvorfor ikke gi penger vekk til noen som virkelig trenger det? Det er kanskje noe å tenke på:)

Reply

Victoria January 26, 2013 at 12:56

Vil bare takke deg for alle produktene du har anbefalt her på bloggen din! Nå er endelig hud og selvtillit på bedringens vei :)

Reply

Elizabeth January 26, 2013 at 13:31

Jeg synes dette var ett virkelig viktig tema du tar opp Haley! :-D
Alle fortjenner gjensidig respekt uansett hva de jobber med eller hva de har råd til å kjøpe seg! :-D
Rosabloggere er like mye verdt som andre bloggere og andre som ikke har blogger for meg! :-D
Synes det er veldig interessant og lærerikt å følge dine to blogger så derfor har jeg holdt meg til bare disse to bloggene siden de var de første bloggene jeg kom over :-D
Synes det er spennende med å lese om dine kjøp av pene klær stilige ,sko og flotte vekser :-D Unner deg det virkelig Haley! :-D
Lar meg alltid inspirere av deg og din stil :-D
Så selv om jeg ikke har råd selv til det jeg ønsker meg har jeg spart og kjøpt det når jeg har hatt nok penger til det . :-D
Vær deg selv Haley og kos deg i livet ditt :-D Nyt dine innkjøp og jeg elsker når du deler dem med oss leserene :-D

Reply

Marie January 26, 2013 at 13:50

Du har en så fantastisk måte å sette ord på ting, Hilde Christina :) Personlig er jeg verken blogger eller hyppig bloggleser, din er den eneste jeg har lest regelmessig i noen år siden jeg for alvor tok opp kampen mot det glupske hudmonsteret som jafser i seg alt av presentabelt hudvev og erstatter det med et sammensurium av besynderlige hudproblemer). Likevel kjenner jeg meg sånn igjen i prinsippet i innlegget ditt, der en stor prosentandel av befolkningen ser ut til å tro at de er medlemmer av en slags domstol som har rett til å komponere regelverk for hvordan alle&enhver skal leve sitt liv, og dømmer alle som går utenfor rammene nord og ned; det er frustrerende mange som er så selvsentrerte at de ikke makter å tolke andre utover sine egne premisser, og har toleranse ovenfor andre prioriteringer enn sine egne. Jeg, for min del, har fått kraftig pepper for ekstra tid&utgifter som går med til å holde huden min (som jo dessverre, som kroppens største organ, dekker hele kroppen) i sjakk, og blir rett og slett gjort narr av og uglesett fordi jeg har behov for noe mer enn en dagkrem fra Rema i min daglige rutine; i en diskusjon om kjøpestopp i venninnegjengen der noen bestemte seg for å kutte ut alt av innkjøp annet enn det nødvendige, og jeg kommenterte hudpleie, blei folk nesten hissige da jeg nevnte hudpleie og freste at “man trenger jo for fanden ikke ørten produkter utenom en dagkrem”… mitt hudpleieproblem blei da redusert til pur forfengelighet og latterliggjort, mens deres faste forbruk av slankeprodukter&mat til ulike dietter (som langt overstiger mine hygieneprodukter) derimot er hellig, for selv om de mener at hudproblemer som overstiger Niveas kompetanseområde er av mytisk karakter og rent oppspinn (ettersom de selv har plettfri innpakning), så er ethvert pengeslukende tiltak de velger å benytte seg av i deres kamp mot fedmeepidemien “fredet” og uakseptabelt å kommentere. Med dette mener jeg ikke å gjøre narr av slankepreparater a’la Atkins, Nutrilett og Herbalife – jeg synes det er flott om noen klarer å oppnå den livsstilen de ønsker, enten det er slanke-, jobb- eller hudrelatert – men mer kritisere at flertallet tar fra noen den retten andre har til å addressere egne problemer og interesser som kanskje skiller seg ut fra majoriteten. Jeg, for min del, har aldri slitt med vekt og har med min høye forbrenning alltid vært “mager” (ironisk nok blir jeg beskyldt for å være anorektisk etc., og sliter med å legge på meg for å passe overens med omgangskretsens vektkrav), men på tross av at jeg aldri har hatt behov for diettprodukter og “kunstig mat”, og ikke hadde sett meg råd til det i alle fall, så latterliggjør jeg ikke andres forbruk og behov for slike produkter. Som du presiserte; det skader jo ikke meg om venninna mi hiver i seg shake og superfoods av ymse slag og tidvis med grønnaktig skjær til hundrevis av kroner mens jeg gumler på en brødskive med brunost, så hvorfor i all verden påvirker det henne i så ulidelig grad at jeg bruker litt ekstra av MIN EGEN tid og EGNE penger til hudpleie? Beklager milelang kommentar, jeg ble bare så engasjert over innlegget ditt og lettet over at det finnes litt toleranse i verden :) Å nilese og klage over innholdet i en “roseblogg” når man har null interesse for mote, sminke etc. etc., blir litt som å klage over den endeløse vintersporten og nekte å bytte fra NRK1, Viasat Sport e.l. – man trenger jo ikke absolutt å pine seg gjennom ting man ikke er interessert i, internett er innholdsrikt nok til at man kan taste inn en annen url :) Synes forresten bloggen din er blitt veldig allsidig de siste årene, du gjør en flott jobb :)

Reply

S.H. January 26, 2013 at 15:09

Kan ikke si jeg bryr meg det grann hva du eller andre velger å bruke pengene sine på, eller hvordan de tjener dem, så lenge det ikke går på bekostning av noen andre. Og jeg blir da virkelig ikke provosert fordi fremmede mennesker er opptatt av andre ting og har andre prioriteter enn meg. Noe som får meg til å undres litt da, er bloggere/mennesker generelt som knapt gjør annet enn å skryte av dyre innkjøp, enten det er klær, interiør, vesker, reiser, eller hva enn annet… Ikke fordi det provoserer meg eller får meg til å føle meg mindreverdig, men jeg lurer på hvorfor. Hva får de ut av det? Har de så lite gående ellers i livet at de må skryte av det de kan for å føle seg ovenpå? Får de “kick” av å lese/høre de beundrende kommentarene? Når jeg har kjøpt meg noe i overkant dyrt, går jeg da for svarte ikke rundt og skryter av det til folk, eller publiserer det på nettet.. Herregud, så flaut.

Reply

Hilde Christina January 27, 2013 at 09:42

Kanskje fordi de er stolte av at de har jobbet nok eller hardt nok til å kunne ha råd..? Jeg vet ikke, men det kan jo kanskje være noe i den retningen :)

Reply

Yvonne January 26, 2013 at 16:28

Håhå. Hadde jeg hatt over 10 000 kroner ekstra til å “kaste bort på dyre vesker” hver mnd, så hadde jeg jaggu steike meg gjort det jeg og. Hvilket minner meg på at jeg ikke husker sist jeg kjøpte ny veske og at det er på tide med en ny en. Hirr. Må bare finne en som er fin, men brukbar i pris! Jeg er langt i fra “rik” nok til å bruke 10 000 på en veske, men slenger da ikke drit om folk som gjør det fordetom vel!? Jeg synes det er stilig jeg, at folk viser fram sånne ting som er litt unike i stedet for noe man kan finne i en hver cubus-butikk. Det gir jo meg mulighet til å tenke litt utenfor boksen når jeg handler, f.eks kan jeg finne inspirasjon fra de der dyre veskene og finne noe i samme stilen som _jeg_ liker og har råd til! (gav dette i hele tatt mening? Nå skal jeg surfe nettet etter en stilig veske i ok pris for meg. Og så skal jeg sikle litt på dine fine vesker samtidig! 8-)

Reply

Aron January 26, 2013 at 16:48

Helt enig,Hilde C.

Reply

Ingrid January 26, 2013 at 18:23

Det er nok mye misunnelse og jantelov som er inn i bildet. Misunnelse fordi rosabloggerne faktisk har så mye å rutte med fordi de driver en blogg, og fordi leserne absolutt ikke har råd til å leve slik selv. Mange synes at det å tjene så mye “bare” for å ha en blogg er en uvanlig og slapp måte å tjene penger på, men det er jo leserne sin skyld at rosabloggeren tjener det de gjør. Samtidig klarer ikke de misunnelige personene å la være å klikke seg inn på bloggen for å skrive dritt, fordi h*n tror at det å ikke klikke seg inn ikke gjør forskjell på inntekten til bloggeren uansett.
Skrev også janteloven fordi “du skal ikke tro at du er noe bare fordi du har en dyr veske” eller “du skal ikke tro at du er rik bare fordi du kjøper nye merkeklær hver uke”, men sannheten er jo at bloggeren faktisk er mye rikere enn oss fleste.

Det kan irritere mange at rosabloggerne tjener letttjente penger, men nå er det sånn at rosabloggerne faktisk jobber de og. Det jeg synes er litt for gærent er de som knapt har blitt tenåringer får såppas populære blogger at de tjener mye mer enn hva som er sunt for en 13-åring. Man skal jo ha et fornuftig forhold til penger også, og vite hva de faktisk går til.

Er helt enig i at ingen har rett til å stå å fortelle andre hva de skal bruke pengene sine på. Det får være opp til en selv, så kan de som er misunnelige enten prøve å endre tankegangen sin eller holde det for seg selv. Det er bare slik verden fungerer og ingen kan gjøre noe med det.

Reply

Josefine January 26, 2013 at 18:55

Nå står jeg vel i fare for å høres ut som en treklemmende hippie her, men ja, ja. For min del er det det samme om du kjøper ti vesker til 5000 kr hver eller det samme antallet for 50 kr stykk, jeg syns det er teit uansett. Jeg syns rett og slett det kan bli noe usmakelig når mennesker skryter av hvor høyt forbruk de har. Jeg syns det er dumt at såpass mange velger å lukke øynene for de stadig større klimaendringene verden er i ferd med å møte. Mange tenker kanskje at det en person gjør ikke har noe å si, men problemet er at denne bruk og kast-mentaliteten finnes hos så ufattelig mange mennesker, spesielt i den vestlige verden. Tenk hvis alle skulle tenkt sånn? Når det er sagt mener jeg overhodet ikke at rosabloggere eller noen andre for den saks skyld er “fritt vilt”. Jeg prøver heller ikke å skape noen konflikter her, eller å rakke ned på noen. Tingen er at ditt personlige forbruk ikke er bare din sak, det angår hele kloden.

Reply

Lene January 26, 2013 at 22:29

Hei, har lest bloggen din en stund og synes at det er kjempe bra at du er imot dyre testing! Det finnes en app for Iphone, vet ikke om den finnes til android, som heter dyretest, der er det en lang liste over hvilke produkter som er testet på dyr og ikke. Tror ikke det er så mange som vet om denne, hadde du reklamert for den på bloggen din, tror jeg at folk ville blitt mere beviste over hvilke produkter som er testet eller ikke! :-D

Reply

Anne January 27, 2013 at 12:34

Som andre her har sagt, jeg tror ikke jeg ser på bloggen din som en rosa-blogg. Du sprer relevant kunnskap, og det er alltid interessant å høre på folk som vet hva de snakker om. Entusiastisk nerding er sexy, uansett tema/kjønn/utseende/hvasomhelst. Nå må jeg innrømme at jeg ikke har lest så mye på rosablogger, annet enn at jeg har sveipet innom og fått hodepine av skrivestil, men jeg oppfatter begrepet rosa-blogg som noe litt innholdsløst og fjasete.

Det plager heller ikke meg at folk kjøper dyre vesker eller sko eller whatever. Jeg er veldig tilhenger av at folk bruker penger på kvalitet. Jeg må likevel innrømme at jeg irriterer meg over folk som bruker masse penger på en haug med dritt-ting som går i stykker etter to vask.

Jeg kjøper gjerne dyre kvalitetsting, men som regel er det ikke det jeg prioriterer (fordi jeg ikke har veldig mye penger). Det betyr derimot ikke at jeg går kanakas på HM eller tilsvarende, jeg bare kjøper ikke noe. Og det går jo greit fordi det jeg allerede har er av god kvalitet. Dessuten kjøper jeg mye brukt. Finn.no er genialt. Det er litt slemt, men der kan man virkelig utnytte folk som har gått i luksusfellen og trenger penger helt desperat. Jeg fikk feks kjøpt et par utroooolig fine manoloer til 400,-, Helt sant. Jeg begynte nesten å tro at de var fake, men kvaliteten er for god. Jeg prioriterer heller dyre hydpleieprodukter, huden min skal jeg jo ha lenge. De bra klærne i butikkene blir jo ikke borte.
Mitt store penge-hull er opplevelser, og da mest reiser sammen med mannen min. Og jeg har fått kjipe kommentarer faktisk. En på jobben mente at jeg “levde over evne”. Hvordan kan jeg bruke 60.000 på 14 dager??? Og det er ikke fordi jeg ligger på luksushoteller, men fordi jeg prøver å trykke inn så mye gøy som mulig. Hundesledekjøring, spenstige sykkelturer, trekking i utfordrende områder, dykking, kokkekurs, spennende restauranter +++++. For meg er det verdt absolutt ALT! Da jeg arvet noen penger mente alle at “du må jo betale ned på boliglånet”. Hvorfor det? Jeg håndterer lånet mitt fint som det er, og leiligheten går jo ingen steder. Jeg har derimot ingen garanti for at jeg eller mannen min ikke får en murstein i hodet når som helst, og da får vi fint lite glede av en nedbetalt leilighet. Så det såh!

ups… dette ble langt… jeg ble bare litt engasjert..

Reply

Thea January 28, 2013 at 02:14

Problemet jeg har i forhold til rosabloggere som kun lever på bloggen, er at inntektene hovedsaklig kommer av reklamebaserte innlegg. I Norge har vi en sterk markedsføringslov, som er enkel å forstå og som man er pålagt til å følge når man driver med reklamering av produkter. Ett av konseptene i denne loven er at man skal kunne gå god for produktene man reklamerer for, og alltid opplyse at dette er markedsføring. Dette synes jeg ikke disse toppbloggerne klarer. De “glemmer” støtt og stadig å markere innlegg som reklame/annonse, de “glemmer” å dokumentere affilatelinker, de går god for en “fantastisk shampoo” i dag og så har de plutselig en ny fantastisk shampoo tilsendt fra Coverbrands den neste uken. Det blir rett og slett for billig, og det er så tydelig at de prøver å snike seg unna. Dette gjør meg irritert. Siden disse største bloggene har unge lesere, ofte helt ned i 10-12 år, skal de etter loven ta særlig hensyn til barna når de reklamerer som de gjør. Når man sitter og anbefaler alle leserne til å kjøpe f.eks. anti-age serier og sminke beregnet på mer moden hud, synes jeg ikke at man tar særlig hensyn til de yngste leserne. (Disse eksemplene er kun fra de helt på topp på blogglisten.no – ikke din blogg:) Når man tjener såpass mye penger på leserne sine via reklame så burde man også holde en åpen og ærlig dialog om det. Dette betyr ikke at man som leser har rett til å være stygg mot bloggeren, men man har da rett til å kunne si ifra om at markedsføringen som finner sted på bloggen tildels strider mot loven, uten å bli sensurert av bloggeren. Da får jeg følelsen av at bloggeren ikke har særlig stor respekt for sine lesere, og dermed er det vanskelig å ha respekt for bloggeren også.

Reply

Astrid January 28, 2013 at 11:57

Må si meg enig med en del andre her; jeg har aldri sett på bloggen sin som en rosablogg. Ja, du skriver om sminke og sjønnhet, men på en annen måte enn rosabloggeren next door. Du tar ikke bilder av deg selv i kunstige positurer eller poster “dagens outfit”, samtidig som du ikke skriver hva du har spist og ellers gjort i dag. Begrepet passer bare ikke bloggen din, så når folk hater på “rosabloggere” burde ikke du føle deg berørt.

Reply

Irene pene January 29, 2013 at 11:27

Jeg synes ikke du faller innenfor rosablogg-konseptet i det hele tatt! Når det er sagt skjønner jeg kritikken som blir reist mot de FAKTISKE rosabloggerne.

Rosabloggeres publikum er først og fremst svært unge jenter, jenter som ofte ikke har inntekt selv, og lite begrep om å ha en økonomi, og at man må betale regningene sine før man begynner å bruke penger på egenforbruk. Når disse på jevnlig basis legger ut om dyre (og mange) innkjøp de gjør, uten at de tilsynelatende jobber noe for det, skaper de en illusjon for disse unge om at dette er noe alle burde kunne gjøre .Det er en illusjon som absolutt ikke stemmmer! ALLE kan ikke shoppe for 10000/mnd, og selv om en veske til 10000 holder i ti år, synes jeg at unge jenter bør lære seg at man som ung kanskje må spare i måneder og/eller år for å få råd til denne vesken, og ikke bare knipse med hendene så faller den ned i fanget – slik mange bloggere fremstiller det som at er mulig.

At folk som har substans, og jobber for pengene sine (noe jeg synes bloggen din faller inn under,og andre som faktisk blogger om andre ting enn vissvass, ting de har fått gratis i posten og kaféturene sine) bruker dem på kvalitetsprodukter, eller hva de vil egentlig, har jeg slett ingenting imot. Folk som direkte eller indirekte øker kjøpepresset til unge jenter som ikke har økonomi til det, synes jeg ingenting om.

Reply

Hilde Christina January 29, 2013 at 11:32

Det er jeg enig i! På samme måte som man tegner et falskt bilde av livet generelt, jeg forstår at mange unge jenter tror livet kun er kafébesøk og shopping, og føler seg annerledes når de sliter eller føler seg litt uttafor fordi disse rosabloggene faktisk tegner et bilde av at livet er fantaztisk og rosemalt alltid, hver dag, hele tiden. Det blir helt feil.

Reply

Marianne Stranden January 29, 2013 at 12:48

Hei! Vil si tusen takk for nettopp at du har en blogg som dette! Er for så vidt enig i at bloggen din nok ikke kommer under kategorien “rosablogger” som kritisereres mye i media. Og som det er nevt i det siste innlegget, så er vel kritikken først og fremst at noen av bloggene rettes kun i mot unge, og at reklameføring blir aggressiv når man tenker seg at en 12 åring leser dem daglig. OG så mener faktisk jeg at man har et ansvar for det man skriver, og at man må være klar over forbildet/rollemodellen man blir hvis man blir en topp rosablogger.

Ble så inspirert av innlegget ditt at jeg laget mitt eget innlegg på min blogg. Hadde blitt beæret om du ville lese det: http://mariannesmacedo.blogspot.com.br/2013/01/en-blues-blogger-og-en-rosablogger.html

God uke! Klem fra Marianne

Reply

Hilde Christina January 30, 2013 at 01:36

Godt innlegg, du skriver veldig bra! :)

Reply

Marianne Stranden January 31, 2013 at 00:17

Tusen takk, nå ble jeg glad! kke ofte jeg får en tilbakemelding fra en “topp-blogger”! :)

Reply

Hilde Christina January 30, 2013 at 12:09

Ja, men reise er det du nevner av typisk forbruk som er “svada”, og når man ikke liker å reise står man altså igjen med ingenting innen svada-kategorien. Jeg sier ikke at man må kjøpe noe for alle pengene sine, men jeg sier at det er viktig at du respekterer de som bruker penger på annet enn reise, de som liker å bruke penger. Jeg sparer mye hver eneste måned, men velger allikevel å bruke mye penger på svada, nettopp fordi det er det som gjør meg glad og fornøyd. Så kan du dra til Afrika eller bruke pengene på andre former for turer som gjør deg glad. Bra det er variasjon her i verden. Jeg kunne aldri tenkt som deg, du kunne aldri tenkt som meg. Og det er fint!

;) ;) ;)

Reply

Leave a Comment

Click to use smileys
SmileBig SmileGrinLaughFrownBig FrownCryNeutralWinkKissRazzChicCoolAngryReally AngryConfusedQuestionThinkingPainShockYesNoLOLSillyBeautyLashesCuteShyBlushKissedIn LoveDroolGiggleSnickerHeh!SmirkWiltWeepIDKStruggleSide FrownDazedHypnotizedSweatEek!Roll EyesSarcasmDisdainSmugMoney MouthFoot in MouthShut MouthQuietShameBeat UpMeanEvil GrinGrit TeethShoutPissed OffReally PissedMad RazzDrunken RazzSickYawnSleepyDanceClapJumpHandshakeHigh FiveHug LeftHug RightKiss BlowKissingByeGo AwayCall MeOn the PhoneSecretMeetingWavingStopTime OutTalk to the HandLoserLyingDOH!Fingers CrossedWaitingSuspenseTremblePrayWorshipStarvingEatVictoryCurseAlienAngelClownCowboyCyclopsDevilDoctorFemale FighterMale FighterMohawkMusicNerdPartyPirateSkywalkerSnowmanSoldierVampireZombie KillerGhostSkeletonBunnyCatCat 2ChickChickenChicken 2CowCow 2DogDog 2DuckGoatHippoKoalaLionMonkeyMonkey 2MousePandaPigPig 2SheepSheep 2ReindeerSnailTigerTurtleBeerDrinkLiquorCoffeeCakePizzaWatermelonBowlPlateCanFemaleMaleHeartBroken HeartRoseDead RosePeaceYin YangUS FlagMoonStarSunCloudyRainThunderUmbrellaRainbowMusic NoteAirplaneCarIslandAnnouncebrbMailCellPhoneCameraFilmTVClockLampSearchCoinsComputerConsolePresentSoccerCloverPumpkinBombHammerKnifeHandcuffsPillPoopCigarette

Previous post:

Next post: